اهم الوظائف

الرئيسية طلاب الإخوان يدشنون "جروب" على "الفيس بوك

طلاب الإخوان يدشنون "جروب" على "الفيس بوك

أكمل المقال



دشن طلاب الإخوان المسلمين بالجامعات المصرية مجموعةً إلكترونية على موقع "الفيس بوك" الاجتماعي الشهير؛ كنافذة تعبر عن رأيهم ومواقفهم في كثير من القضايا؛ لأجل فتح باب المناقشة حولها، كمحاولة للاشتراك مع الجميع من أجل إصلاح أحوال الوطن.

وأطلق الطلاب على المجموعة اسم "قوم يا مصري"، جاء في رسالتها الافتتاحية: "قوم يا مصري هي الصرخة اللي بنطلقها.. إحنا طلاب مصر من الإخوان المسلمين.. علشان نصحي بيها نفسنا، وننادي بيها على زملائنا؛ كمحاولة للاشتراك مع بعض لإصلاح أحوال بلدنا".

وأضافوا أن هذا "الجروب" جاء ليعبِّر عن رأي طلاب الإخوان ومواقفهم في كثير من القضايا والمواضيع؛ وزي ما ممكن نتفق كتير برضه ممكن نختلف كتير؛ بس المهم أن اتفاقنا أو اختلافنا ما يكونش من وراه إلا هدف واحد سامي؛ وهو النهوض بمصر ومصلحة ناسها والحفاظ على هويتها وثقافتها".

وأكدوا ترحيبهم بجميع المشاركين قائلين: "الجروب بيرحِّب بمشاركة الجميع مش مهم طلبة ولا طالبات؛ مسلمين أو مسيحيين.. متدينين أو غير متدينين، طالما حنحترم بعض، ونتناقش ونتحاور بجد؛ بدون ما نسفِّه آراء بعض، أو نقلِّل من شأن بعض، والأهم من ده أن مصلحة مصر، ومصر بس مش أي مصلحة تانية، هي اللي حتفضل قدام عنينا".

لينك المجموعة على موقع "الفيس بوك":
http://www.facebook.com/group.php?gid=11814199661





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق